شما اینجا هستید   |

    اخبار : هدایت الله خادمی: هواپیماها سوخت یارانه ای می گیرند، اما خدمات خوب ارائه نمی دهند

خبرگزاری شفقنا

نماینده و عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی دوره دهم مجلس با تاکید بر فاصله بسیار وضعیت خدمات هواپیمایی ما در مقایسه با قطر می گوید: هواپیماها سوخت یارانه ای می گیرند، اما خدمات خوب ارائه نمی دهند

هدایت الله خادمی در گفتگویی به این سوال که یارانه اختصاصی دولت برای سوخت هواپیما رقمی نزدیک ۲۰ هزار میلیارد تومان در سال است، آیا بهتر نبود به جای یارانه کالای اساسی از هدفمندی این بخش آغاز می شد؟ گفت:من دقیقا این رقم را ندیده ام و نمی دانم درست است یا خیر. اما مطمئنا یارانه ای با این عنوان به میزان معینی پرداخت می شود. اما این یارانه صرف چه چیز می شود جای سوال دارد. من معتقدم یارانه صرف چیزی می شود که اصلا خدمات خوبی نمی دهد. به عبارتی نه قیمتش خوب است و نه کاری که انجام می دهد. چند ده سال این نظام از برخی کشورهای همسایه زودتر تاسیس شده و الان اوضاع خدمات هواپیمایی ما کجا قرار دارد و خدمات هواپیمایی قطر کجا؟

او در پاسخ به این سوال که در زمان عضویتش در کمیسیون انرژی مجلس آیا به طور مشخص بحثی درباره یارانه سوخت هواپیما مطرح شده است؟ گفت: من به خاطر ندارم که درباره سوخت هواپیما صحبتی مطرح شده باشد. اما به طور کلی بحث درباره یارانه سوخت، همیشه مطرح بوده است. به عبارتی همین بحث یارانه پنهان مطرح می شد و این که قیمت ما، پایین تر از قیمت واقعی و جهانی سوخت است. بحث در این زمینه فرقی نمی کند. وقتی در دولت به یک موسسه اقتصادی در قالب یارانه کمک می کنیم، انتظار داریم که حداقل خدمات با کیفیت تر باشد و مهم تر از آن بر روی قیمت ها تاثیر داشته باشد. اتفاقی که هیچ کدام در مورد خطوط هوایی اصلا صادق نیست.

خادمی در پاسخ به تاثیرات احتمالی حذف یارانه سوخت هواپیما گفت: اقتصاد چند صد آیتم دارد. ولی همه این اقلام وصل به یکدیگر هستند. همان چیزی که درباره بنزین هم صادق است و ما دیدیم. با حذف یارانه بنزین گوشت و مرغ هم گران شد. سیستم اقتصادی ما هم به شکلی است که وقتی یک قلم کالا افزایش می یابد، مربوط و نامربوط همه قیمت کالایشان را گران می کنند.

با این اوصاف آیا حذف یارانه سوخت راه حل مناسبی است؟او پاسخ می دهد: اقتصاد ما کلا معضل دارد و اتفاق خاصی با هیچ کاری به این شکل نمی افتد. مشکل توسعه با یک نسخه یک شبه حل نمی شود.

دسته بندی : اخبار
به اشتراک بگذارید : | | |