شما اینجا هستید   |

    اخبار : نفت و گاز میادین مشترک را تقدیم همسایه‌ها کرده‌ایم، گاز میدان فرزاد A به سمت عربستان مهاجرت کرده است

عربستان در میدان‌های گازی فرزاد و میدان نفتی فروزان و قطر در میدان پارس جنوبی درحال برداشت نفت و گاز است و ایران تنها نظاره‌گر همسایگان در میادین مشترک خود با آنهاست.

مهندس هدایت الله خادمی افزودند حکایت میادین مشترک نفت و گاز، حکایت اسفباری است که در طول سالیان سال، بی‌توجهی، بی‌کفایتی و عدم سرمایه‌گذاری، به نقطه‌ای رسیده است که به نظر می‌رسد باید واژه‌ی «مشترک» را از پایان آن حذف کرد چرا که تنها همسایگان ایران از این میادین سود می‌برند؛ نمونه‌اش میدان فرزادA و میدان فرزاد B است؛ میادینی که سال‌هاست به حال خود رها شده‌اند تا به جای ایران، همسایگان از آن سود ببرند.
گاز میدان فرزادA به سمت عربستان مهاجرت کرده است

به همان میزان که ایران در برداشت از میادین مشترک عقب است، کشورهای همسایه از این فرصت نهایت استفاده را می‌کنند. دو میدان فرزادA و فرزاد B دو میدان مستقر در ایران و مشترک با عربستان هستند که متأسفانه در سال‌های اخیر، هیچ کار خاصی روی آن‌ها انجام نگرفته است. اگرچه در گذشته، شرکت فلات قاره برای توسعه‌ی این میدان با شرکت‌های هندی، کانادایی و برخی کشورهای دیگر وارد مذاکره شده بود اما بعدها متوقف شد و تا امروز نیز وضعیت تغییری نکرده است
هدایت‌الله خادمی، رییس هیأت مدیره انجمن شرکت‌های حفاری نفت و گاز ایران در گفتگو با خبرنگار اصلاحات نیوز با بیان اینکه ایران عملاً این دو میدان را به حال خود رها کرده بیان کرد: عربستان از سال‌ها قبل در حال برداشت از میدان فرزادA است و این برداشت به اندازه‌ای بالاست که فشار گازی درآن منطقه کاهش و گاز به سمت عربستان مهاجرت کرده است.
او ادامه داد: با این کاهش شدید فشار گازی، میدان فرزادA دیگر برای ایران اقتصادی نیست. در واقع ما با سوء مدیریت، یک میدان گازی را دو دستی تقدیم عربستان کرده‌ایم.
نایب رییس کمیسیونن انرژی مجلس دهم با اشاره به میدان مشترک فرزاد B اضافه کرد: این میدان نیز با عربستان مشترک است که در سال ۲۰۱۲ کشف شده؛ این میدان دارای گاز و میعانات گازی بسیاری است که کشور عربستان از سال ۲۰۱۳، برداشت از آن را آغاز کرده است. حجم این میدان ۲۲ تریلیون فوت مکعب است که حدود ۶۰ درصد آن قابل استخراج است.
خطر غیرقابل برداشت شدن میدان فرزاد B برای ایران

خادمی ادامه داد: ما می‌توانستیم از این میدان یک و یک دهم میلیارد فوت مکعب برداشت کنیم اما درخصوص این میدان هم قراردادهای متفاوتی با هندی‌ها و برخی کشورهای دیگر بسته شد اما در نهایت کاری صورت نگرفت. قرار بر این بود که شرکت پتروپارس با همکاری هندی‌ها چیزی در حدود ۲۸ میلیون متر مکعب گاز ترش از این میدان برداشت کنند که میعانات گازی آن جدا و گاز آن نیز از طریق تأسیسات خشکی به پالایشگاه‌های پارس جنوبی منتقل می‌‌شد که متأسفانه این برنامه نیز عملی نشد.
خادمی هشدار داد که باتوجه به برداشت بسیار بالای عربستان، اگر ظرف یکی دو سال آینده، درخصوص میدان فرزاد B کاری نکنیم، دیگر برای ما قابل برداشت نخواهد بود.
رییس هیأت مدیره انجمن شرکت‌های حفاری نفت و گاز ایران با اشاره به اینکه تمام این اتفاقات ناشی از سوء مدیریت است اظهار کرد: ما می‌توانستیم با یک و نیم میلیارد دلار این پروژه را شروع کنیم. وقتی برداشت از میدان زودهنگام باشد می‌شود با درآمد همان فاز اول، فازهای بعدی را توسعه داد. مگر ما فازهایی در پارس جنوبی نداریم که اتفاقا در دوره‌ی تحریم‌ها توسعه داده شدند؟
میادین خشکی گرفتار هزاران معضل هستند

او اضافه کرد: البته ماجرا فقط به همین دو میدان ختم نمی‌شود؛ عربستان در میدان فروزان، که یک میدان نفتی است روزانه ۵۵۰هزار بشکه برداشت می‌کند در حالی که ما تنها توان برداشت ۳۰ هزار بشکه نفت از آن میدان داریم. همینطور در لایه‌ی نفتی پارس جنوبی ما هیچ نقشی نداریم و قطر در حال برداشت از آن است.
خادمی با اشاره به میادین خشکی اظهار کرد: میادین خشکی ما گرفتار هزاران معضل هستند و اوضاع بسیار بدی بر آن‌ها حاکم است اما دولت سیزدهم، بهشتی است برای کسانی که نمی‌خواهند کار کنند و آقای رییسی هم مشخص نیست اطلاعاتش را از کجا می‌گیرد که وضعیت را بسیار خوب می‌بیند. انگار که به ایشالان اطلاعات کشور کانادا داده می‌شود در حالی که ما در ایران زندگی می‌کنیم!
نایب رییس کمیسیونن انرژی مجلس دهم در پایان گفت: ما ایستاده‌ایم و نگاه می‌کنیم که کشورهای همسایه چگونه از میادین مشترک ما برداشت می‌کنند و هیچ کاری هم در این خصوص انجام نمی‌دهیم.

تگ های مطلب :
دسته بندی : اخبار , نفت
به اشتراک بگذارید : | | |