شما اینجا هستید   |

    اخبار : رییس انجمن شرکت‌های حفاری نفت و گاز در گفتگو با بازار:دزدی از دکل حفاری از ۵ سال پیش شروع شده بود| ردپای کوتاهی شرکت نفت در یک سرقت بزرگ

خادمی رییس انجمن شرکت‌های حفاری نفت و گاز با بیان اینکه سرقت از این دکل حفاری از حدود ۵ سال پیش شروع شده و شرکت نفت واکنشی به این مساله نشان نداده، گفت: دکل مسروقه در زمینی متعلق به شرکت نفت بوده است.

بازار؛ گروه آب و انرژی: یک دکل حفاری در خوزستان دزدیده شده است. دکل حفاری که به گفته هدایت خادمی رییس هیأت مدیره انجمن شرکت‌های حفاری نفت و گاز ایران ۲۲۰۰ تن وزنش بوده و ارتفاعی بیش از ۱۴۶ فوت دارد!

سرقت دکل حفاری در خوزستان از حدود ۴ الی ۵ سال پیش شروع شده و بسیاری از فیلم هایی که این روزها در حال نشر دادن است، مربوط به سال های گذشته بوده است.

البته آنگونه که این مقام مسئول به بازار می گوید: سرقت این دکل نفتی از حدود ۴ الی ۵ سال پیش شروع شده و بسیاری از فیلم هایی که این روزها در حال نشر دادن است، مربوط به سال های گذشته بوده با این وجود به نظر می رسد که هیچ تلاشی از سوی مسئولین شرکت نفت برای حفظ این سرمایه با ارزشمند نشده است.

سپنتا صاحب دکل مسروقه

اما سوال اینجاست صاحب این دکل که ارزش آن بسیار بالاست کیست. در این میان برخی دکل حفاری گم شده را متعلق به بابک زنجانی می دانند. البته بیژن زنگنه وزیر نفت در حاشیه نشست هیات دولت اعلام کرد که این دکل متعلق به یک شرکت خصوصی است.

برخلاف آنچه ادعا می شود دکل حفاری مسروقه متعلق به دولت یا بابک زنجانی نیست. در واقع دکل نفتی مسروقه متعلق به شرکت سپنتا است

در این میان برخی دیگر مدعی اند که شرکت دانا انرژی قصد داشته که این دکل را بخرد. اما به گفته خادمی هیچ کدام از این اخبار صحت نداشته و دکل نفتی مسروقه متعلق به شرکت سپنتا است.

دزدی از انبارهای شرکت نفت

اما داستان سرقت این دکل حفاری زمانی جالب تر می شود که بدانید طبق گفته های رییس هیأت مدیره انجمن شرکت‌های حفاری نفت و گاز ایران، این دکل در زمینی که متعلق به شرکت نفت بوده، واقع شده است.

این همان نکته ای است که در توضیحات دادگستری خوزستان مشاهده می شود. بر اساس آنچه دادگستری خوزستان اعلام کرده، در سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵ قرارداد عملیات حفاری جهت حفاری چاه‌های شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب را به عهده داشته است.

از آنجاییکه که مدیران این شرکت به دلیل پرونده هایی قضایی مربوط به گم شدن دکل حفاری در دوران زنگنه در ایران نبوده یا در زندان هستند، در نهایت برای جلوگیری از سرقت و حفاظت از این دکل دستور قضایی برای انتقال آن صادر و مقرر می شود که شرکت مناطق نفت خیز جنوب با هماهنگی شرکت حفاری ایران، این دکل را به یکی از انبارهای شرکت نفت انتقال دهند.از بین رفتن دکل حفاری در شرایط تحریمی که حتی واردکردن قطعات کار سخت و دشواری بوده، بسیار تاسف بار است. مسئولین اعلام می کنند این دکل متعلق به یک شرکت خصوصی بوده و اینگونه سعی دارند تا کوتاهی های خود در زمینه مراقبت از یک سرمایه ملی را توجیه کنند اما به نظر می رسد که این جابه جایی هم نتوانسته جلوی سارقان این دکل نفتی را بگیرد.

خادمی در اینباره می گوید: از بین رفتن دکل حفاری در شرایط تحریمی که حتی واردکردن قطعات کار سخت و دشواری است، بسیار تاسف بار است. مسئولین اعلام می کنند این دکل متعلق به یک شرکت خصوصی بوده و اینگونه سعی دارند تا کوتاهی های خود در زمینه مراقبت از یک سرمایه ملی را توجیه کنند. این در حالی است که شرکت نفت می توانست از این امکانات در انجام پروژه های خود استفاده کرده و از آن محافظت می کرد.

رد پای طباطبایی در دکل های مسروقه

داستان گم شدن دکل نفتی این روزها خیلی هم بی ارتباط به گم شدن دکل نفتی در دوران وزارت بیژن زنگنه نیست. رییس انجمن شرکت‌های حفاری نفت و گاز ایران که برای بازگو کردن داستان سرقت دکل نفتی کمی پا را عقب تر می گذارد، می گوید: سال ها پیش عده ای که کارشان خرید و فروش تجهیزات دکل نفتی بود، در قالب شرکت هایی تحت عنوان سپنتا و هرتاش شروع به واسطه گری در زمینه خرید و فروش دکل های نفتی برای شرکت های مختلف کردند.

او می گوید: در آن سال ها شرکت تاسیسات دریایی برای حفاری چاه‌های فاز ۱۴ پارس جنوبی به دکل حفاری نیاز داشت اما با توجه به اعمال تحریم‌های شدید علیه کشور، خرید دکل حفاری بسیار سخت بود. به همین دلیل مذاکرات برای خرید دکل نفتی را از طریق شرکت های سپنتا و هرتاش پیش می برد. در نهایت این مذاکرات به نتیجه رسید و قرار شد که یک دکل حفاری رومانیایی که در خارج از ایران مشغول به کار بود به قیمت حدود ۸۰ میلیون دلار خریداری شود.

به گفته او، در آن سال ها ۱۷ میلیون دلار به عنوان پیش پرداخت شرکت صاحب این دکل پداخت شد. البته ۵ میلیون دلار هرینه اعمال برخی تغییرات و تعمیرات متناسب با خواست شرکت تاسیسات دریایی بود. به عبارت دیگر از حدود ۸۰ میلیون دلار قیمت این دکل حدود ۱۲ میلیون دلار آن پرداخت شده و قرار بود که برای تحویل مابقی آن نیز پرداخت شود. تعمیرات به اتمام رسیداماخبری از پرداخت های بعدی برای گرفتن این دکل نفتی نبود. بررسی های بعدی نشان داد که رضا مصطفوی طباطبایی که یکی از دلال‌های سطح سوم دکل بود مابقی پول های این دکل را گرفته بود اما حاضر به واریز آن نشده بود.

خادمی ادامه داد: در نهایت این دکل نفتی هیچ گاه وارد کشور نشد اما بیژن زنگنه وزیر وقت نفت ایران برای لاپوشانی این داستان این اعلام کرد که یک دکل نفتی گم شده است. حال آنکه این دکل هیچ گاه وارد ایران نشده بود. طباطبایی از ایران فرار کرد اما برخی از افرادی که به نوعی در این اتفاق دخیل بودند، زندانی شدند. مدیران شرکت سپنتا و هرتاش از جمله افراد بازداشت شده بودند. بعد از بازداشت این افراد این دکل حفاری هم که متعلق به آنها بود بی صاحب شد.

پرونده سرقت از دکل های نفتی بسته می شود؟

بسیاری از تجهیزات دکل حفاری خبر ساز این روزها، به سرقت رفته است. اما خادمی می گوید: با وجود حواشی متعددی که این روزها در رسانه ها ایجاد شده بازهم پرونده دزدی از این دکل بسته نخواهد شد و در غفلت مسئولین نفتی این سرقت آنقدر ادامه پیدا می کند که دیگر حتی یک کیلو فولاد در آن باقی نماند.

دسته بندی : اخبار
به اشتراک بگذارید : | | |